Test porównawczy (benchmarking) w Google Analytics powraca!

17 września 2014
Maciej Ilczyszyn

Google poinformowało, że przywraca funkcjonalność testów porównawczych (ang. benchmarking). Raporty te mają być dostępne dla większości użytkowników Analytics w ciągu najbliższych kilku tygodni.

 

Czy tego już nie było?

Tak, testy porównawcze w Google Analytics zostały uruchomione w wersji beta w 2008 roku. Jednak w marcu 2011 roku Google podjęło decyzję o wyłączeniu tego raportu. Teraz przygotowano dla nas nowe raporty do analizy porównawczej. Tak więc znów będziemy mogli porównać wyniki swojej witryny do zagregowanych wyników konkurencji z naszej branży. Oprócz zaspokojenia ciekawości, korzyści płynące z możliwości takiego porównania są dość oczywiste. Więcej na temat dotychczasowych możliwości porównywania współczynnika konwersji pisałem w jednym z poprzednich wpisów.

 

Co dokładnie możemy porównać

Po wejściu w zakładkę “Test porównawczy”: (w zakładce Raportowanie -> Odbiorcy)

1. określamy zakres dat – nie ma sensu brać pod uwagę okresów krótszych niż 2 tygodnie

2. określamy branżę – musimy znaleźć kompromis pomiędzy znalezieniem branży jak najbardziej zbliżonej do naszej a ilością kont udostępniających swoje dane do porównania (patrz pkt. 5. na zdjęciu poniżej)

3. zawężamy region – wyniki w tej samej branży mogą być inne w USA niż w Polsce

4. wreszcie określamy jak popularne strony nas interesują – wybierajmy strony zbliżone pod względem ilości ruchu do naszej

Jak już zdefiniujemy powyższymi trzema parametrami podobne nam strony, możemy porównać ich dane z naszymi jeśli chodzi o:

  • ilość sesji
  • % nowych użytkowników
  • ilość nowych użytkowników
  • głębokość wizyt (strony/sesja)
  • średni czas trwania sesji
  • współczynnik odrzuceń

Te dane możemy zestawiać z wymiarami:

  • lokalizacja – czyli skąd są użytkownicy witryny
  • kanały – z jakich źródeł pozyskiwany jest ruch; bardzo przydatna informacja, mówiąca np. że nasza konkurencja pozyskuje 30% ruchu z wyników organicznych, a my tylko 10%
  • urządzenia – czyli desktop/tablet/mobile

Dodatkowo możemy wyrysować wykres (patrz pkt. 6 na zdjęciu poniżej) i zauważyć takie trendy jak np. poniżej: od 11 dni notujemy współczynnik odrzuceń niższy niż konkurencja.

porównanie konkurencji w google analytics

Niestety na razie nie będzie danych o konwersji, ale mają być z czasem dołączone.

 

Jak włączyć

Aby uzyskać dostęp do testów porównawczych w Analytics należy najpierw udostępnić anonimowo dane swojej witryny do porównania przez innych. W końcu skądś te dane muszą się brać :)

Należy więc wejść w zakładkę “Administrator” (u góry), a następnie “Ustawienia konta”. Zaznaczamy drugi check-box od góry:

“Anonimowo usługom Google i innym

Włącz analizę porównawczą …”

i klikamy zapisz na dole strony.

włączenie testów porównawczych w analytics

Raporty testów porównawczych nie są jeszcze dostępne na wszystkich kontach – jak zwykle Google wprowadza nowe funkcje stopniowo, ale warto zgłosić się do tej opcji już dziś.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>