Konwersja a mikrokonwersja (+ wycena celów)

2 listopada 2014
Maciej Ilczyszyn

Konwersje, mikrokonwersje i cele

Jak monitorować skuteczność swojej strony internetowej w Google Analytics? W sklepach internetowych używamy zazwyczaj pojęcia transakcji – dostęp do ich ilości oraz kwot mamy zarówno poprzez oprogramowanie sklepu jak i przez Google Analytics (jeśli poprawnie skonfigurowaliśmy moduł e-commerce). Co z pozostałymi stronami www?

Jeśli Twoja strona internetowa nie jest sklepem i nie prowadzisz sprzedaży on-line to właściwie nie występują u Ciebie transakcje. (Do monitorowania takich stron również można wykorzystać moduł e-commerce w Google Analytics, ale to inny temat.) Wtedy w Analytics używamy celów.

Cele w Google Analytics

Jako cel można zdefiniować praktycznie każde pożądane przez nas działanie użytkownika naszej strony. Technicznie są więc to: odwiedzenie strony o konkretnym urlu, odwiedziny podczas których użytkownik był na więcej niż X liczbie podstron, odwiedziny które trwały dłużej niż X sekund; wystąpienie określonego zdarzenia na stronie (event).

Jako cele zazwyczaj definiujemy więc te działania, które nazywamy również “konwersjami”. (Co to jest konwersja i przykłady)

UWAGA: Według Google Analytics każdy cel może być podczas jednej sesji (wizyty/odwiedzin) osiągnięty tylko raz.

Kolejne spełnienia warunków danego celu przez tego samego użytkownika, w tej samej sesji nie będą widoczne jako kolejne osiągnięcia celu. Współczynnik konwersji celu nigdy nie przekroczy 100%.

Konfiguracja celów pozwala nam w łatwy sposób raportować o skuteczności witryny jeśli chodzi np. o zapisy na newsletter, złożone zamówienia czy wypełnienie formularza – konwersje na naszej stronie www.

Mikrokonwersje

Co to mikrokonwersja?

Mikrokonwersja to zdarzenie, działanie, które np. przybliża użytkownika do osiągnięcia pożądanej przez nas konwersji. Może to być inne działanie, które bezpośrednio nie przekłada się na sukces naszej witryny, ale jest przez nas pożądane. Czyli np.:

  • odwiedziny trwające powyżej 3 minut – nie koniecznie będziemy cokolwiek z nich mieli, ale oznaczają w większości przypadków, że użytkownik był zainteresowany treścią naszej witryny;
  • dojście do drugiego z trzech kroków formularza – formularz nie został wypełniony do końca, ale użytkownik chciał to zrobić, coś go zatrzymało w trakcie realizacji celu.

Po co mierzyć mikrokonwersje?

Dla przejrzystości naszych raportów warto oprócz “dużych” konwersji, opisać jako cele w Google Analytics również te “małe” mikrokonwersje. Dzięki temu uzyskamy szybki podgląd np. w to, które źródło ruchu dostarczyło użytkowników choć trochę zainteresowanych naszymi usługami.

mikrokonwersje
Przytoczę przykład, w którym pomiar mikrokonwersji okazał się bardzo przydatny. Załóżmy, że nasza strona generuje małą ilość konwersji, w związku z czym ciężko nam np. wybrać kanał ruchu, w który powinniśmy inwestować:

  1. kanał ruchu A, który dostarczył 1000 użytkowników i 12 konwersji, czy może
  2. kanał ruchu B, który dostarczył 800 użytkowników i 10 konwersji.

Liczby są na tyle zbliżone, że błąd statystyczny może spowodować złą decyzję, jeśli chodzi o wykluczenie któregoś z kanałów. Wtedy w swojej decyzji warto się posiłkować mikrokonwersjami. Mikrokonwersji zazwyczaj jest więcej niż konwersji. Okazuje się, że kanał A wygenerował 100 mikrokonwersji, a kanał B 300 takich samych mikrokonwersji. Bardziej perspektywicznym kanałem w tym przypadku jest kanał B i jeśli musimy zrezygnować z jednego z nich – wiemy, że powinniśmy zrezygnować z kanału A.

Wycena celów

Ostatnia rzecz związana z konwersjami i celami, którą warto wdrożyć w swoim e-commerce to wycena celów. Każdy skonfigurowany w Google Analytics cel powinien mieć ustaloną wartość. Jak wyznaczyć wartość celu, który nie jest sprzedażą lub zamówieniem? Odpowiedzcie sobie na pomocnicze pytania, np.: jaki procent użytkowników, którzy zapiszą się na newsletter, zakupi produkt?
Przychód z jednego produktu pomnóżcie przez ten procent i już wiecie ile jest dla was warty zapis na newsletter.
Nie zawsze jest to proste – musicie przejść jak gdyby odwrotną ścieżkę Waszego klienta. Warto jednak to zrobić i wycenić wszystkie cele – to pozwoli Wam lepiej monitorować “wartość” poszczególnych podstron Waszego serwisu.

wycena celów analytics

 

Teraz Twoja kolej. Sprawdź czy mierzysz wszystkie pożądane akcje użytkowników Twojej witryny na koncie Google Analytics jako cele, również te nie prowadzące bezpośrednio do transakcji (mikrokonwersje). Upewnij się też, że każdy z tych celów ma określoną wartość pieniężną.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 komentarze Odpowiedz

Super artykuł. Ile celi możemy stworzyc w jednym widoku w GA?

Odpowiedz
Maciej Ilczyszyn
31 sierpnia 2017 22:16

Dziękuję. W jednym widoku można skonfigurować do 20 celi. Faktycznie zdarza się, że to trochę mało, ale jeśli mamy jakiś stary nieużywany cel to można go zupełnie przekonfigurować i zmienić nazwę. Jeśli nie to pozostaje tylko nowy widok.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>